الجمعة، 9 سبتمبر، 2011

مظاهرة المعلمين امام رئاسة الوزراء


ياخوفى اخرتنا تبقى كده


بداية كده انا رايح مع التربويين بكرة نفسى عجلة الانتاج مع بعض.اللى عايز يجى يفسى معانا اهلا وسهلا واللى مش عايز يجى هو حر هتوصله الريحة فين مايكون .

من ضمن الالفاظ الواسعة اللى بيستخدمها كل المسؤولين هذه الايام(القرارت الثورية)
يعنى ايه قرار ثورى ؟
يعنى قرار يصلح الدنيا ويخليها وردى ويجتث جذور الفساد والغلط من جذورها ويحط مكانها زرعة حلوة نضيفة تدى منظر كويس وثمر طيب الطعم .
لو حد له صلة بالتربية والتعليم يعرف يعنى مدرس حصة .اى حد بيقدم على مدرس الحصة بيشتغل مدرس حصة ان شالله يكون حلاق .مش مشكلة ماهو الحلاقين عايزين يشتغلوا برضه...نموتهم يعنى؟؟؟....الناس اللى ملهاش علاقة بالتربية والتعليم دى ياجماعة وكانت شغالة بالحصة جت الثورة قام الجهابزة القائمين على ادارة شؤون التعليم فى البلاد تعاقدوا معاهم السنة .
جم بتوع تربية يدورا على مكانهم السنة بقى لقوهم مكتفين باللى عندهم.الكلام ده على مستوى محافظات الجمهورية .يعنى ايه الكلام ده؟؟؟...يعنى شغلوا الناس اللى مش خريجة تربية معلمين وقالوا لخريجين التربية متشكرين مش عايزين النهارده... خدت بالك من القرار الثورى ده؟؟؟شفت التوقيفة؟!
حد بقى هييجى يتكلم عن اصلاح التعليم قبل مايصلح الموضوع ده ويدى العيش لخبازه هضربه...وف وشه كمان ...يعنى هيتعور ...فبلاش يعنى والطيب احسن ....هو التعليم باظ من شوية؟؟؟...العيل بيروح المدرسة ناصح شوية بعد فترة بيطلعله ودان .بعد شوية الودان بتكبر.شوية كمان وبيبقى شبه- اسم الله على مقامك-الحمار اللى فى الزريبة .
المفروض ايه بقى اللى يحصل لو عايزين نصلح حال التعليم؟؟؟...ندى العيش لخبازه..لاهل التخصص..مفيش مدرس يتعين الا اذا كان مؤهل...ماهو التعليم مش لعبة ياجدعان ...ولا ناصحين بس نيجى نعيط فى الاخر ونقول داحنا معندناش تعليم؟؟؟...طب والناس اللى موجودين وبيشتغلوا مدرسين دول وهما مش مؤهلين؟؟؟....يا تاهليهم ياوزارة ياتولعى فيهم ...مش انت اللى معيناهم مدرسين يااذكى اخواتك؟؟؟
وياريت يااخوانا يابتوع القرارات الثورية تخلوا بالكوا...الحلاق يتعين حلاق والسباك سباك ....يااما بقى انا خريج تربية وباطالب انى انى افتح مكتب استشارى هندسى.


خدوا دول من الدفاتر القديمة



الخطاب الاول



السيد رئيس وزراء مصر

صباح الفل وبعد...

طبعا سيادتك عرفت اننا عقدنا النية على المجىء اليك.انبسط ياسيدى واترك اللجام لاسارير وجهك واعطها حريتها فى التهلل.ابسط يا دكتور ستدخل التاريخ ومن كان يحلم يارجل بان يتجمع المعلمون على هدف واحد ومن كان يصدق يا طيب ان صوتهم سوف يخرج اصلا وهم دون خلق الله فى خضم الاحتجاجات الفئوية التى سبقت الثورة كانوا اسكت هس لا حس ولا خبر وتراهم الان على قلب جدع واحد فليس امامك الا توحد الله وتثنى على فضله وتحمده مقبلا يدك شعر وذقن متذكرا شهداء الثورة متذكرا مصر فى ثوب الغضب واعتبر هذا تهديدا فنحن قوم عدنا لا بنخاف ولا نكش .

بعد هذه الدخلة المرعبة وهذا التهديد السافر احب ان اقول لك يادكتور اننا اهل وانك حبيبنا ولن نرضى لك الا الطيب ولن نتمنى لك الا كل خير فلا تقلق احنا كنا بنهزر معاك شيخ.

ستسمع زبدة القول الان وتعرف مطالبنا الشرعية التى هى حق اصيل على البد لنا.لن افلق دماغك بما تنص عليه وثائق حقوق الانسان ولن احدثك عن حال المعلمين فى بلاد الافرنجة .انا فقط سارتضى بما يخرج من ذمتك .

بص يا مؤمن على بلاطة وبدون مقدمات وكعاكيل ,خريج كلية التربية دون سائر الخريجين من الكليات الاخرى لا يسطيع العمل الا كمعلم وان لم يجد الفرصة للعمل كمعلم يتجه من فوره الى القهاوى وقلة الادب ومعالى جناب سيادة حضرتك لا يرضيك هذا وبما انك رئيس الوزراء فانت بابا وانت ماما وانت عمرو دياب-انور وجدى بقت قديمة غيروا بقى-ويجب عليك ايجاد الحلول لذلك فاماما ان تضيف مزايا لخريجى هذه الكلية تجعلهم صالحين للعمل فى مهن محترمة ان تعثر التحاقهم بسلك التدريس او ان تلغى هذه الكلية من الاساس وانا عن نفسى افضل الحل الاول فهو ذو قيمة يعنى مثلا الواحد يتخرج من تربية ويكون صالحا لان يعمل معلما وطبيبا ومهندسا وصاحب شركة عز الدخيلة بعد التاميم .

التكليف يا كابتن ,التكليف وحياة ابوك,يعنى رضينا بالهم والهم مش راضى بينا؟!!...انت لا تعرف ماذا يلاقيه طلبة التربية فى مصر من اجل الشهادة اللعينة ولا تعرف طبيعة هيئة التدريس داخل هذه الكليات ولا تعرف انهم جعلوا العملية التعليمية فيها حفظا على حفظ وصما من بعد صم ولولا كرم الله يا مؤمن لفسدت العقول وتساوينا بالعجول .رغم كل هذا ننجح وننتظر العمل فلا ياتى .قامت مصر وانقلب الحال فيها وصار ماكان باعلى فى اسفل سافلين وصار المهدر المنفى فى مكانه الطبيعى فلا يصح ان يستثنى التعليم من الاصلاح ونحن حجر الزاوية فى العملية التعليمية باكملها وان بدا طلبنا فئوى فهو فى الاصل لمصلحة البلد فنحن من سيحملها على اكتافنا التى من واجبك ان تعدلها وتدعمها كى تستطيع ان تحمل الوطن باعبائه ومشاكله.

لك منا كل التقدير والاحترام ومش هقولك بيس زى العيال السيس لاء انا هاسترجل واقولك يللا باى



الرسالة الثانية

السيد رئيس وزراء مصر

الشوق الشوق الحضن الحضن مشتاق مشتاق
وبعد


نبدا من حيث انتهينا فى الخطاب السابق وبالمناسبة طوع نفسك على تقبلنا فسوف تطول هذه الخطابات .تتذكر طبعا اكتافنا التى قلنا ان الوطن سسيقوم ساندا عليها ونحن موافقون وفرحون بهذا وعلى راى فؤاد حداد (يارب ولا يتبدل ابدا حمل الوطن من على اكتافى...).لعل الخطاب السابق لم يلقى صدى واسع ولعله اصلا لم يقرأ ولم يقترب منه احد سواى ,لم يكن لدى الوقت الكافى اصلا كى ارسله اليك سواء بالبريد الالكترونى او بالبوسيطة العادية فلنتصرف اذن على انه لم يكن وابدا معنا من هذا الخطاب.

سيادة جناب حضرة الدكتور هذه ليست دولة ونعلم انك استلمت البلد وهى امواج هائجة على اخرى تهيج وحاولت ومازالت تحاول تهدئة الاوضاع واصلاح ما تستطيع اصلاحه ونحن معك يدا بيد وندعو لك الله ان يعينك ويصلح حالنا على يديك الكريمتين موضع املنا ورجاءنا ورجاء التربويين جميعا.جرة قلم ترضينا يارجل .جرة قلم لا تكن كمن سبقك والا ستتحول السنتنا بما انتجته من تمنيات ودعوات طيبة الى مدافع تقذف سبابا يشعل صدرك غضبا ان سمعته .

ارى اعتراضا فى الافق من الحاقدين يا دولة الباشا.يقدمون الحقد علينا قبل صدور القرار ولا يعرفون اننا ننفخ فى قربة مقطوعة ونضيع صوتنا هباءا فسيادتك لم تعيرنا اى اهتمام ولم تلوى ولو لوقت قصير علينا لتسالنا ماهى مطالبنا ولكن لاتخف سنسمعك صوتنا بالذوق او بالعافية ونحن وانت والزماااااااااااااان طويل.

لا اخفى عليك ان مسالة تمكيننا من العمل كاطباء او كمهندسين كان مزحة فى البداية ,مزحة محضة واثار العديد من التعلقات الساخرة والضحكات الهادرة ولكن فلنزد من الخيال شطحة ونقول اننا نقدم حلا وسطا .ما المانع ان يتقدم خريج التربية المتخصص فى تدريس الكيمياء لشغل وظائف خريج العلوم المتخصص ايضا فى الكيميا طالما ان هناك خريجى علوم يعملون كمدرسين؟.ما المانع ان يتقدم خريجو التربية للعمل كاطباء بعد سنة يعادل بها هؤلاء مادرسه هؤلاء ولا يقل احد ان الكفة لم تعتدل هكذا فخريجو التربية عباقرة يستطيعون تحصيل ما يحصله الاخرون فى زمن اقل بسنتين.

دولة الباشا...امامك الان المشكلة ولك الحل ونحن سننتظر ولكن انتظارنا مرهون ببحث الحل وانت حر فاما تصدر لنا اوامر التكليف واما تنظر فى اقتراحاتنا على سخريتها وعلى ما ستثيره من غضب الاطباء والمهندسن وغيرهم من الحاقدين .
من طرف اخوك محمد التميمى


الرسالة الثالثة

السيد رئيس وزراء مصر

صباحك عسل وبعد

بهذا الخطاب اكون قد استهلكت من وقتى نصف ساعة بالتمام والكمال فى مخاطبة سيادتكم والوقت كما تعرف لا يقدر بالمال انما يقدر بالتكليف.لا تجعلهم يخبروك باننا فئويون اوغاد فنحن-والله اعلم بالنويا-لم نطلب طلبنا هذا الا لاننا نريد ان نخدم ولن نستطيع الخدمة فى اى مجال اخر لان هذا قدرنا كتربويين .زد على هذا ان فى طلبنا دعم لاصلاح التعليم الذى بدوره كان حجر الزاوية فى نهوض اى امة من الامم المتقدمة النظيفة التى يستحم فيها الناس كل يوم وكانت القطيعة-قطيعة تقطع اليوم اللى دخلت فيه تربية-الكبرى بين التقدم وبين الامم المتخلفة بسبب اهمال التعليم وتطويره.

لى هذه المرة استفسار عن شىء عجيب بخصوص خريجى الاداب والعلوم.لماذا يتطفل هؤلاء علينا وينازعوننا فى اكل العيش؟...اعوذ بالله من الطمع والجشع يا دولة الباشا.

خلاص يعنى؟... من قلة عربيات الفول والكبدة فى البلد؟...ما دخل هؤلاء بالتربية والتعليم يا دولة الباشا؟!...لا احرض على رفد خريجى هذه الكليات او نقلهم من سلك التربية والتعليم الى مؤسسات اخرى .ما كان قد كان ونحن كما عهدتنا دوما نتحلى بالخلق الكريم الطيب ونسامح ولكن من الان وصاعدا حذار حذاااااااااااااااار يا دولة الباشا ان يلتحق هؤلاء بالتربية والتعليم مرة اخرى وسك على كده خلاص بقى وانظر الى محاسيبك واحبتك الغلابة من التربويين العدمانيين ففيهم من يتنشق على تختة وشوية عيال يدور فيهم الضرب ...طالما ضربنا يادولة الباشا وجاء علينا الدور واعد سيادتك بان منا من عقد النية على تخليص القديم والجديد وما اخذناه على قفانا وز وز سيطلع على قفا الجيل الذى سيقع تحت ايدينا بط بط فاطمئن ولا تقلق من هذه الناحية على الاطلاق.

عانينا الكثير وما زلنا نعانى .فى الجامعة يطلقون على كليتنا كفر الحامعة وكانا فيما مضى نتحمل ونقول فى سرنا غدا سنتخرج ونعمل وهم سيجلسون على المقاهى وسيعرفوا وقتها من هم سكان الكفر ولكن الان لم يعد شىء يصبرنا على مانحن فيه من بلاوى الا الامل فى التكليف فلا تخيب رجاءنا فيك يا رجولة.

اقعد بالعافية ياخويا



الرسالة الرابعة

لاسلام ولا كلام وبعد


قالوا( الزن على الودان امر من السحر)فقلت ليس فى كل الاحوال فهناك(ناس تخاف ولا تختشيش) ولكن العيب فينا نن فلم اعرف قبل اليوم فئة قررت التظاهر للمطالبة بحق اصيل وتذهب بما لايزيد عن الاربعين فردا.المهم احب ان اعلمك اننا نلملم اوراقنا ونعيد ترتيبها مرة اخرى وسوف نظل وراء مطلبنا حتى لايضيع فى زحمة البلد الان.لا مانع ان تبدأ عمليات الاصلاح باصلاح احوال التربويين وليس عيبا ان تتم عمليات التطهير بازالة القوانين الفاسدة التى تمنعنا حقوقنا.استمرار الثورة فى البلاد يقضى بان تعاد الاشياء الى نصابها ...روحت التحرير النهارده يا معلم؟

انتظرنا واعلم ان لله جنود من عسل .

لم يعد لدينا مزيد من الكلام غير (ان اللى يجى علينا ميكسبش)

اتمسى بالخير

هناك تعليق واحد:

sony2000 يقول...

ههههههههههههه
عندي رأي

ولعوا فالمديريه وريحوا دماغكوا